גלה כמה טייס מרוויח והתחל גם אתה!
כמה טייס מרוויח? גובה השכר, הוצאות והמציאות המפתיעה
כשהייתם ילדים, מי לא חלם להיות טייס? לשוט באוויר, לתצפת על נופים עוצרי נשימה ו… ובכן, גם להרוויח שכר מכובד? אבל כמה באמת טייס מרוויח? הרבה יותר ממה שאתם חושבים, אבל יש כמה כוכביות שחשוב לקחת בחשבון. בואו נצלול למעמקי השכר של הטייסים, נבין מה משפיע עליו, ונוסיף קצת הומור לתהליך!
הטייסים: גיבורי השמים או קובעי קצבת פנסיה?
נתחיל בהבהרה אחת: שכר הטייסים אינו אחיד ונע בין שדות שונים ונתונים רבים. “אז כמה טייסים מרוויחים?” אתם שואלים? לפי הערכות, טייסים מסחריים יכולים להרוויח בממוצע בין 10,000 ל-20,000 שקל לחודש החל מהשנה הראשונה. מה שמצביע על כך שהשקעה בלימודים ובאימונים יכולה לשלם שכר נאה. אבל שימו לב שמדובר על טייסים עם כישורים גבוהים והכשרה מתאימה.
“האם השכר של טייסים בארצות הברית שונה?”
ובכן, להפתעתכם, במעבורות טיסה של חברות תעופה אמריקאיות, השכר יכול להאריך ולנסות לטפס ל-200,000 שקל בשנה! כמובן, צריך לזכור שהרבה מהשכר הזה מגיע בצורת שעות נוספות וטיסות נוספות. השכר מתואם לפי שעות עבודות, כלומר – ככל שתטוסו יותר, כך תבואו הביתה עם יותר מזומנים.
העלויות שמפשיטות את השכר
אך רגע, אל תתחילו לשמוח! כמו בכל סיפור טוב, יש גם בעיות. למרבה הצער, אין טייסים שמקבלים את השכר הזה ללא עלויות. אתם יודעים, כמו שיעורי הכשרה, עלות רכישת ציוד (שלא לדבר על הדלק!), ביטוח, ועוד הוצאות שונות שמצמצמות את הפער בין החלום למציאות.
- הכשרה ראשונית יכולה לעלות בין 100,000 ל-300,000 ש"ח.
- עלות ביטוח טייסים היא לא נמוכה – עשרות אלפי שקלים בשנה.
- ורק כדי להזכיר – טיסות מחוץ למקום מגוריכם עשויות להיות יותר יקרות מכפי שחשבתם!
האם כל טייס מרוויח אותו הדבר?
התשובה היא כמובן לא! כי אם אתם חושבים על עבודה בתור טייס בחברת תעופה ישראלית ועד טייס פרטי שמטוסו מדושן דלק, יש פערים משמעותיים. פרמטרים כאלה משפיעים על השכר:
- עבודת טייס מסחרי מול טייס פרטי
- ניסיון תעסוקתי
- מיקום גיאוגרפי
- חברות תעופה קטנות מול חברות גדולות
שאלות ותשובות שמסייעות להבין את השוק
שאלה: מה המפתח להצלחה בשוק הטייסים?
תשובה: ניסיון יהיה תמיד חשוב, כמו גם קשרים עם חברות תעופה וניהול זמן.
שאלה: האם השכר טוב יותר בטיולים בימי חגים?
תשובה: בהחלט! אם אתם טסים במהלך חגים, יכול להיות שתהפכו את עצמכם לסטטיסטיקה שמרוויחה מאוד!
שאלה: מה קורה עם עלויות הביטוח?
תשובה: זה יכול לקחת כמה אלפי שקלים בכל שנה ויכול להשתנות לפי סוג הפעילות.
בחירות כלכליות לחיים טובים יותר
נחזור לעניינים שוב. חשוב לזכור שהמשכורת שאתם רואים בעת קריאת המאמר לא כוללת את כל ההוצאות האפשריות. כשמדובר בטייסים, הוצאות על הכשרה, ביטוחים ותחזוקות הם דברים שיש לקחת בחשבון. שכן, ולמרות שעלות שכר הגבוהה נשמעת מסנוורת, צריך לקחת בחשבון את הוצאות החיים.
היה על מה לדבר: טייסים לא רק טסים!
אולי לא ידעתם, אבל טייסים גם עוסקים פעמים רבות בהכנת דרכי ניהול כספיים וניהול התקציב שלהם. כן, הם לא רק אוחזים בהגה, אלא גם יודעים לספור גרושים… בזמן טיסה! זה מזכיר טאק אואוט כשאתם מנסים למנוע מיגון של דינוזואר.
והנה עוד משהו: טייסים לא זזים מתוך חריצות לא מרשרת, הם גם יוצאים לפעילויות נוספות, ולא אחת עוסקים בהבאת הכנסה נוספת כמו קורסים או הרצאות בנושאים שונים.
לסיכום – מה הבנו?
אפשר לומר שטייסים בהחלט לא עובדים רק בשביל "עיטורים" שלא בתמורה! השכר שלהם הוא מכובד, אבל יש המון פרטים מהותיים שצריך להתחשב בהם. עם כל הפיתויים שבשמים, טייסים חיים במציאות עם הוצאות לא מועטות – כך שהם חייבים להיות גם "מנהלי פיננסים" מעולים, לא רק טייסים. נכנסנו למעמקי עולם של מקצוע מאתגר ומרתק, ומה שגילינו הוא שמי שמקיף את הגובה שאינו כזה מכובד כמו שחשבנו! אם אתם שואלים אותי, מסכמים את השיחה – תמיד שווה לעוף על זה!