התמודדות עם פוסט טראומה

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא מצב בריאותי נפשי הנובע מחוויה או עדות לאירועים טראומטיים כגון מלחמה, אסונות טבע או פשע אלים. לאנשים הסובלים מ-PTSD יש סיכון מוגבר לפתח בעיות נפשיות אחרות כמו דיכאון וחרדה. לכך יכולות להיות השלכות חמורות על חייהם, ביצועי העבודה ומערכות היחסים שלהם.

אנשים שמתמודדים עם פוסט טרואמה:

אנשים שחווים התמודדות עם פוסט טראומה מתמודדים במהלך היום – יום שלהם עם מגוון מצבים, החוויה הטראומתית ממשיכה לפגוע בהם בהמון מצבים, כולל מצבי שינה.

זיכרונות מהקרב או מהמצב הטראומטי שהם חוו ימשיכו לצוץ להם בכל מיני מצבים אם כשהם צופים בחדשות, מריחים ריח מסוים או רואים דימוי ויזואלי כזה או אחר. כל חוש יכול לעורר מחדש טראומה.

בזמן השינה – בזמן שאנחנו ישנים, עלולים להופיע חלומות רעים וסיוטים מאותו רגע טראומטי שחווינו.

פלאשבקים – פלאשבק הוא מצב שבו אתם מרגישים כאילו אתם חווים את האירוע מחדש. כל הגוף משתתף בחוויה: הדופק עולה, הפה מתייבש, נוצרת חרדה ועוד.

כיצד מתמודדים עם פוסט טראומה?

כדאי להתמודד עם פוסט טראומה אל תעשו את זה לבד, עליכם לבקש עזרה אם זה מחברים ובני משפחה או אצל מטפל מוסמך לפוסט טראומה, כמו לדוגמה: יניר טל פסיכותרפיסט .

בין הטיפולים השונים לפוסט טראומה ניתן למצוא היום את הטיפולים הבאים:

  • טיפול CBT -זהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול זה מתמקד בהפחתה של החרדה ושיפור התמודדות עם מצבים ביום על ידי שימוש בגירויים וזיכרונות שמקשרים לאירוע עצמו.
  • טיפול ב (SE) – זוהי שיטה שנקראת החוויה הסומאטית בה אנו עושים עבודה על המישור הגופני. מאפשרים לגוף לבצע השלמה. בשיטה זו תלמדו כיצד לפתח סיבולת גדולה לתחושות שהגוף מבלי להרגיש שאתם מוצפים.
  • טיפול תרופתי – אם אינכם מעוניינים בטיפול קוגנטיבי תוכלו לבקש טיפול תרופתי מרופא המשפחה שלכם או פסיכיאטר. באמצעות תרופות SSRI – תרופות נוגדות חרדה תוכלו להוריד את עוצמת החרדה ולחיות חיים שלווים ורגועים.

כתוב/כתבי תגובה